Monday 4 March 2013

RASA SEDIH...

Tanggal 24 Februari 2013..aku balik ke kampung (TRG). Balik sorang, tinggal famili kat Penang. Tujuannya satu nak bawak balik kereta ke kampung..sebab keta tu dah jarang guna, simpan buat rosak saja. Nak jual sayang pulak, dah repair banyak...lagipun kedai nak ambik dalam RM4k je, beli moto lagi mahal. Lebih baik bawak balik kampung boleh bagi sedara guna..ada sedara tu ibu tunggal, anak ada tiga, boleh mereka guna masa-masa hujan tak la basah kena hujan, maklumlah kat terengganu ni, hujan memanjang..ini lah keretanya..


kereta ok lagi, tak guna lasak, keluaran tahun 2000, meter dalam 130,000 km. Sayang juga rasanya, kereta pertama, banyak jasanya..masa senang dan susah dulu.Kerana sayang la tak jual, rela bagi orang. Nilai harga pasaran mungkin murah, tapi nilai sentimentalnya, emosinya, hubungannya adalah tak ternilai... .sekurang2nya bila bagi orang, boleh la dia berjasa lagi di sisa-sisa usianya.

Kalau difikirkan dalam kehidupan seharian, kenalan-kenalan sekalian, ada segelintir yang bukan sekadar bertukar kereta, ada yang sampai bertukar isteri, cerai, kahwin lain, ada skandal diluar pengetahuan isteri/suami. Begitu mudah, macam mana mereka boleh buat begitu..ada yang kahwin dua kat siam, dah kantoi baru ngaku depan isteri, ada yang dah 4 tahun kahwin rupanya. Ada pula yang ke sana-sini dengan isteri..datang kerja sama, duduk sebelah, makan sama, ke mana-mana bersama je, nampak macam pasangan bahagia, dicemburui oleh orang lain, tapi rupanya ada hubungan dengan orang lain ditempat kerja sama, bila dah kantoi, salahkan isteri sendiri pulak..tak pandai masak la, tak pandai jaga suami la..macam2 lagi.Lepas tu bangga lak dapat kahwin kat siam..macam mana tu?

Aku ni bukan setakat nak tukar isteri, nak tukar kereta pun rasa sayang...macam mana orang lain berfikir? senang je nak tukar isteri, apatah lagi tukar kereta...tak rasa sayang ke? Sedih rasanya nak tinggalkan kereta yang banyak berjasa kat kita, ini kan pula isteri yang sanggup bersama masa susah, lahirkan anak2 kita, yang memasak untuk kita, yang banyak berkorban untuk kita, tak rasa sedih ke??adakah dalam hidup ini, kita adalah paling penting atau kita hidup untuk sesuatu yang lebih penting? Adakah dunia perlu hidup untuk kita atau kita perlu hidup untuk dunia??adakah penting yang kita sayang atau penting yang sayang kita??Adakah mereka ini memang betul atau akukah yang betul? ATAU AKUKAH YANG SALAH BERFIKIR??

Aku pun kurang pasti..apa pun aku rasa sedih meninggalkan kereta itu dan dengan meninggalkannya aku menjadi lebih menghargai barang2 yang masih lagi aku ada..terutamanya isteri aku...sekian saja, aku cuma sekadar berfikir..!

1 comment:

  1. Mmg la sedey...kenangan terindah byk nostalgia....rietta sndiri msih setia dengan en kriss yg usianya kini 16 thun...mcm mcm knangan...seusia juga dengan helmet kesayangan tu....tpi pling hebat ayat terakhir...cik puan klu baca, mesti terdetik bahagia....hmmm...biar la org syg kita, sbb bila org syg kita, dia akan menjaga kita...klu kita syg org, blom tentu org akan syg kita....dan blom tentu org mnjga kita...

    ReplyDelete